Energian myynti

Aktiivista yhteydenpitoa

Vuotta värittivät lukuisat asiakastilaisuudet ja tapahtumat ympäri aluetta. Nyt panostimme henkilökohtaisiin kohtaamisiin asiakkaiden kanssa ja tunnuksemme olivatkin tuttu näky toreilla ja tapahtumissa ympäri aluetta. Sähköinen asiointipalvelumme, Helmi-palvelu, sai vuoden aikana yli 3 000 uutta käyttäjää. Palvelukanavat kehittyvät nyt monipuolisesti erilaisia käyttäjiä palveleviksi.

Uusia tuotteita ja palveluja

Uutena sähkötuotteena lanseerasimme asiakkaille MarkkinaKymppi Tunti -sopimuksen, jossa sähkön voi ostaa suoraan sähköpörssin tunneittain vaihtuvalla hinnalla. Tuntikohtaiset hintavaihtelut antavat uusia mahdollisuuksia säästää energiaa kohdistamalla omaa sähkönkäyttöä pörssin edullisimmille tunneille. Lisäsimme määräaikaisten tuotteiden valikoimaan yhden vuoden takuuhintaisen sopimuksen. Lisää uusia tuotteita ja palveluja on jatkuvasti kehitteillä.

Tuntikohtainen hinnoittelu antaa uusia mahdollisuuksia säästää energiaa kohdistamalla omaa sähkönkäyttöä pörssin edullisimmille tunneille.

Energiapalveluumme kuuluu asiakkaan kustannustehokkaasta sähkön käytöstä huolehtiminen. Kerroimme energiansäästövinkkejä ja edistimme energiatehokasta sähkönkäyttöä monessa tapahtumassa. Erityisesti kirjastoja kiertävä interaktiivinen Minimoi-näyttely toi tietoa konkreettisesti asiakkaiden käyttöön. Energiansäästöviikolla nettisivuillemme avattu sähköinen Energiansäästötreeni aktivoi turhan kulutuksen vähentämiseen.

Myös isompien yritysasiakkaiden osalta panostamme entistä parempaan asiakaskokemukseen. Asiakas voi antaa koko salkunhoidon asiantuntijoidemme vastuulle ja keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa. Muun muassa raportointipalvelut tulevat jatkossa olemaan aiempaa tehokkaammassa käytössä.

Lämmin vuosi ja kilpailtu markkinatilanne haastoivat energian myyntiä

Vuosi 2016 oli keskilämpötilaltaan 0,8 astetta normaalia lämpimämpi ja kiinteistöjen lämmitysenergiatarvetta kuvaavalta lämmöntarveluvultaan noin 6 prosenttia keskimääräistä lämpimämpi, mikä näkyi myyntimäärissä. Myös talouden hidas elpyminen sekä teollisuuden odotettua vähäisemmäksi jäänyt sähkön käyttö vaikuttivat energian myyntiin. Yksityisasiakassektorilla markkinatilanne oli kireä. Aktiivisesta myyntitoiminnasta huolimatta sähkön myynti ei aivan yltänyt edellisvuoden lukemaan. Sähköenergian myynti oli 1 642 GWh, mikä oli 7,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Kaukolämmön ja höyryn toimitus väheni 6 prosenttia.

Sähkön markkinahinnat pysyivät vuoden 2016 alkupuoliskolla hyvän vesitilanteen ansiosta edellisen vuoden alhaisella tasolla, mutta nousivat sittemmin selvästi tasoittuakseen jälleen loppuvuodesta. Keskimäärin markkinasähkön hinta oli Suomessa viime vuonna 3,25 senttiä/kWh, yli 9 prosenttia korkeampi kuin vuonna 2015 keskimäärin.

Asiakkaita tavattiin aktiivisesti pitkin vuotta ja ympäri aluetta. Tässä tunnelmia Mikkelin torilta.

Sähkön hankinta 1 696 GWh

Sähköpörssi71