Liiketoiminta

Luotettavaa ja vaivatonta energiapalvelua

Suur-Savon Sähkön huolehtii asiakkaidensa energiansaannista omalla alueellaan ja tarjoaa monipuolisia energiapalveluja asumisen, yritystoiminnan ja vapaa-ajan tarpeisiin.  Se on energian tuottamista, hankintaa ja jakelua Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Sähköä myymme kaikkialle Suomeen.

Visiomme on olla energia-alan arvostettu osaaja, palveluiden kehittäjä ja suunnannäyttäjä, joka tarjoaa omistajilleen vakaan ja hyvän tuoton. Toimimme aktiivisesti energia-alalla ja kehitämme toimialaa yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

Toimintamme lähtökohtana on konsernin kokonaistehokkuuden kehittäminen ja vakaan tulos- ja osinkotason ylläpitäminen.

Kertomusvuonna selkeytimme konsernin toimintaa ja keskityimme omaan ydinosaamiseemme. Sähkön vähittäismyynnin ja siihen liittyvät palvelut siirsimme Etelä-Savon Energia Oy:n kanssa yhdessä perustamaamme tytäryhtiöön Lumme Energiaan. Emoyhtiön rooli on kehittynyt entistä enemmän konsernin strategian laatimiseen sekä omistajaohjaukseen koskien tytär- ja osakkuusyhtiöiden toimintaa. Suuri osa liiketoiminnasta tapahtuu tytär- ja osakkuusyhtiöiden kautta.

Kaiken toimintamme lähtökohtana on konsernin kokonaistehokkuuden kehittäminen ja vakaan tulos- ja osinkotason ylläpitäminen.

Tavoitteet:

• Mahdollisimman vähäpäästöinen oma sähkön ja lämmön tuotanto

Panostamme sähköntuotannossa vesi- ja ydinvoimaan hankkimalla tuotanto-osuuksia kotimaasta ja Pohjoismaista. Tavoitteena on yli 50 % päästöttömän energian osuus sähköntuotannosta.

• Luotettava energiantoimitus

Tavoitteemme on maakaapeloida taajamien keskijänniteverkoista 80 %. Investoimme vuosittain sähköverkkoon 25 - 30 MEUR. Haja-asutusalueiden toimitusvarmuuden lisäämiseksi kehitämme erilaisia kustannustehokkaita vaihtoehtoja. Kehitämme jatkuvasti yhdessä kumppaneidemme kanssa tehokasta toimintatapaa poikkeustilanteiden viankorjauksessa.

• Helppoa ja sujuvaa asiointia asiakkaalle

Tarjoamme asiakkaille monipuolisesti palvelukanavia olla meihin yhteydessä ja saada tarvitsemansa palvelut. Asiakkaat voivat hoitaa kaikki sopimukseensa liittyvät perusasiat sähköisesti kaikkina vuorokauden aikoina. Lisäksi palvelemme puhelimitse arkipäivisin klo 8 - 16. Energiatehokkuuspalveluihimme kuuluvat sähkön ja lämmön kulutusraportit. Oma energianeuvojamme neuvoo ja opastaa mielellään energiatehokkuuden parantamisessa. Kehitämme jatkuvasti palvelujamme tavoitteena parempi toiminnan laatu ja asiakaskokemus, sekä kustannustehokkuus.

• Henkilöstö

Koko henkilöstömme kehittää uusia ja parempia toimintatapoja ja sujuvaa yhteistyötä. Onnistumista mitataan asiakastyytyväisyystutkimuksella vuosittain.

Konsernin liiketoiminnot:

Sähkön myynti (Lumme Energia Oy): asiakaspalvelu, laskutus, sähkön hankinta, sähkön markkinointi ja myynti.

Energiantuotanto: polttoaineen hankinta, lämmön ja sähkön tuotanto (voimalaitokset ja lämpökeskukset) ja lämmön myynti ja jakelu.

Energian siirto (Järvi-Suomen Energia Oy): sähköverkoston suunnittelu, rakennuttaminen, käyttö ja kunnossapito.